Novinky :
9. 9. 2007 -
Staré italské elektrické lokomotivy končí |
V souvislosti s přechodem na nové zabezpečovací systémy u RFI (Italská železniční infrastruktura) byla vypracována u Trenitalia koncepce využitelnosti starších hnacích vozidel a to jak elektrických tak i motorových. V roce 2005 začalo hromadné odstavování elektrických lokomotiv řady E 636, část je dochována v různých muzeích včetně železničních a některé jsou po redislokaci využívány na nostalgické jízdy. Začátkem roku 2007 bylo již štěstím potkat lokomotivu řady E 636 v traťové službě kromě nostalgického vlaku.
V roce 2007 však vlna odstavování a postupného rušení postihla i lokomotivy řady E 645/ E 646. V podstatě všechny lokomotivy řady E 645, které mají starý tvar kabiny (shodný s lokomotivami řady E 636) jsou již odstaveny, část jich jde i na fyzickou likvidaci, některé mají předhlášený pobyt v muzeích. Pouze jediná z nich E 645 104 je zachovávána v provozu na výjimku a to pro převozy historických vozidel po italských tratích.
Obě řady lokomotiv mají prakticky stejné rozměry skříní, díl A a B. Rozvory podvozků jsou stejné u řady E 636 a E 645. 1, u lokomotiv E 645. 0 první série (to jsou ty, které mají stejnou vozidlovou skříň) byly v novovýrobě zmenšeny rozvory podvozků z důvodu nestabilního chodu lokomotiv E 646 001 až 005 při rychlostech nad 120 km/h.
Co je možno dnes zajistit z produkce firmy ROCO:
E 636 - lokomotivy v barevném provedení XMPR 2 - bílá/zelená - držitel vozidla Trenitalia
-"- (jakási hnědá) původní - sortiment je již omezenější
E 646 001 až 005 - dnes je produkuje Roco a to jak v barevném provedení XMPR 2 a omezeně ještě i v původní barvě, ale s logem FS v provedení XMPR. Lokomotivy jsou v současnosti jak ve skutečnosti tak i na modelu přečíslovány na E 645 101 až 105. Ony totiž byly v šedesátých letech minulého století první z celé škály řad elektrických lokomotiv, které měly dělenou skříň (jako E 636), ale měly skoro dvojnásobný výkon v porovnání s E 636 díky použití dvojmotorů pro 6 hnacích náprav (dvojkolí) - dvojmotory byly konstrukčně převzaty z lokomotivy řady E 428 (v modelu pouze Hornby /Rivarossi) a byly projektovány pro rychlost v rozmezí 140 km/h. až 160 km/h - maximální použitelná hranice rychlosti se měla určit po vyhodnocení zkoušek. (o celé historii tohoto vývoje někdy později)
E 645. 0 (I. série) - se změněným rozvorem podvozků - sériově nevyrábí žádný výrobce modelů
Na obrázcích je E 402 002 v barvách XMPR - lokomotivy v modelu nevyrábí ROCO, ale jiný italský výrobce,
D 345 1101 v barvách XMPR 2, avšak s červeným pruhem na skříni - je v produkci ROCO, avšak inventární číslo je 1119.
E 645 105 v barvách XMPR 2 - doplněno třetí světlo na čele. Je to poslední provedení lokomotiv
E 645 101 až 105. Je v produkci ROCO E 645 104 v barvách provedení E 646. 0 - dnes historické provozuschopné vozidlo, nebude nakonec sešrotováno.
Jaromír KOZINKA
|